7 دليلي كه شما را از خريدن ريو منصرف مي كند

سال ۱۳۸۴ بود كه شركت خودروسازي سايپا خودروي جديد به نام كيا ريو را وارد خطوط توليد خود كرد، خودرويي كه توانست سر و صداي زيادي به پا كرده و نظر خيلي‌ها را به خود جلب كند. اين خودرو را سال ۲۰۰۰ شركت كيا وارد بازار كرده بود و نمونه‌اي كه براي توليد و فروش در ايران انتخاب شد، فيس ليفت نسل اول آن محسوب مي‌شد.
ريو را مي‌توان يكي از خودروها خوب و با اعتبار بالاي بازار ايران معرف كرد كه توانسته با كيفيت خوبي كه دارد، همه مالكان خود را راضي نگاه دارد. از هر كسي ريو دارد يا تجربه سواري با آن را داشته، اگر در مورد اين خودرو سؤال كنيد تقريباً مي‌توان گفت اكثريت قريب به اتفاق آن‌ها از خودرو خود راضي هستند و ايرادهاي كمي روي آن مي‌گذارند.
كيا ريو به يك پيشرانه ۴ سيلندر ۱.۵ ليتري ۱۶ سوپاپ با ۹۷ اسب بخار نيرو و ۱۳۵ نيوتن متر گشتاور مجهز شده است كه به كمك يك گيربكس ۵ دنده دستي يا ۴ دنده اتومات، اين خروجي‌ها را به چرخ‌ها جلو ارسال مي‌كند. اين خودرو با داشتن حداكثر سرعتي برابر با ۱۷۵ كيلومتر بر ساعت، صفر تا صد را مي‌تواند در حدوداً ۱۲ ثانيه پر كند كه براي خودرويي با اين خروجي‌ها بسيار خوب مي‌باشد.
 
ريو با داشتن ابعادي معادل ۴۲۴۰ ميلي متر طول، ۱۶۸۰ ميلي متر عرض و ۱۴۲۰ ميلي متر ارتفاع جزو سگمنت سدان هاي ساب كامپكت دسته بندي مي‌شود و وزن خالص آن، ۱۰۴۰ كيلوگرم مي‌باشد. اين خودرو به يك باك ۴۵ ليتري مجهز شده و در حالت تركيبي، به ازاي هر صد كيلومتر رانندگي ۷ ليتر بنزين مصرف مي‌كند. سايپا خودروي ريو را از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ توليد مي‌كرد و بعد از آن، با اجباري شدن تجهيز خودروهاي توليد داخل به كيسه هوا و به دليل مخالفت شركت كيا با نصب ايربگ روي ريو، از خط توليد اين كمپاني خارج شد.

چرا ريو نخريم

دلايل نخريدن ريو


۱ – رينگ‌هاي كوچك و تايرهاي كم عرض


يكي از مشكلاتي كه تقريباً همه مالكان ريو به آن واقف هستند، استفاده از رينگ‌هاي كوچك ۱۳ اينچي در آن است. اين موضوع بر روي كيفيت سواري خودرو و راحتي راننده و سرنشين تأثير زيادي مي‌گذارد و بزرگ‌ترين ايراد آن را شايد بتوان انتقال ضربات و ناهمواري‌هاي جاده به داخل كابين ذكر كرد كه مي‌تواند بسيار آزار دهنده باشد. به اين مورد شما تايرهاي كم عرض ۱۷۵ و فنربندي سفت ريو را اضافه كنيد و خودتان متوجه وخامت اوضاع خواهيد شد. 
البته كه اين مورد يك مشكل حاد نيست و پس از خريد ريو مي‌توانيد با تعويض رينگ و استفاده از تايرهاي ۲۰۵، اين مشكل را برطرف نماييد.


۲ – ارتفاع نسبتاً كم اكسل عقب


شايد خيلي‌ها به اين مورد توجه نكرده باشند و اصلاً آن را به عنوان يك ايراد براي ريو نبينند، ولي موضوع كاملاً جدي است و اكسل عقب اين خودرو، ارتفاع نسبتاً كمي از سطح زمين دارد. شايد در ظاهر مشكل حادي به نظر نرسد، ولي زماني كه به عنوان مثال مي‌خواهيد از يك پاركينگ زيرزميني خارج شويد، بايد دست به دعا باشيد كه عقب خودرو با زمين برخورد نكند. 
البته برخي راننده‌ها از روي اجبار هنگام خروج از چنين پاركينگ‌هايي انواع و اقسام مانورها را اجرا مي‌كنند تا از برخورد كف عقب خودرو با زمين جلوگيري نمايند.


۳ – ظرفيت كم باك


همان طور كه در بخش معرفي خودرو گفتيم، كيا ريو به يك باك با ظرفيت ۴۵ ليتر مجهز شده است كه مخصوصاً در رانندگي شهري، قطعاً شما را اذيت خواهد كرد و بايد بيشتر از يك خودرو با ظرفيت باك كافي به پمپ بنزين مراجعه كنيد.
 البته در سفر، چون مصرف سوخت ريو زير ۶ ليتر به ازاي هر صد كيلومتر هست، اين موضوع خيلي به چشم نخواهد آمد. استفاده از يك باك مثلاً ۶۰ ليتري مي‌توانست اين مشكل را به راحتي حل كند.

۴ – سوار و پياده شدن دشوار


شايد اين مورد از نظر بعضي‌ها عجيب باشد، ولي واقعاً اين مشكل وجود دارد.
 كيا ريو اگر چه يك سدان است، ولي نحوه سوار و پياده شدن به آن اصلاً شبيه به سدان ها نيست. به عنوان مثال، هنگام پياده شدن بايد پاي خود را از روي كلاف بزرگي كه وجود دارد عبور داده و پياده شويد، اين مورد ما را بيشتر به ياد خودروهاي اسپرت كوپه مي‌اندازد و در سدان ها، چنين چيزي خيلي كم پيش مي‌آيد. از سوي ديگر زاويه باز شدن درب‌ها هم كم بوده و كوتاه بودن صندلي‌ها هم از سويي ديگر، سوار و پياده شدن از ريو را به كار دشواري، مخصوصاً براي افراد قد بلند تبديل مي‌كند.
 يكي ديگر از موارد كه براي افراد قد بلند مشكل بزرگي است، ارتفاع بيش از حد پايين فرمان ريو مي‌باشد كه 
هنگام سوار و پياده شدن بايد پاهاي خود را از زير فرمان رد كنند.


۵ – نفوذ صداي موتور به داخل كابين


اين مورد يكي از مواردي است كه متاسفانه در اكثر خودروهاي ايراني شاهد آن هستيم و تقريباً، همه به آن عادت كرده‌اند و به نوعي، مثلاً با نصب سيستم صوتي خوب با آن كنار مي‌آيند! در سرعت‌هاي بالاي ۱۲۰ و دور موتور بالاي ۴ هزار، صدا بسيار بيشتر مي‌شود و حتماً بايد سيستم صوتي خودرو را روشن كنيد! البته، از خودرويي با اين قيمت و همه مزايايي كه قبلاً مطرح كرده‌ايم، كابيني بهتر از اين هم نمي‌توان انتظار داشت و اين موضوع، مشكلي است كه شايد بتوان از آن چشم پوشي كرد.


۶ – ترمزهاي خودرو خيلي تعريفي ندارند


سيستم ترمز به عنوان يكي از مهم‌ترين و حياتي‌ترين سيستم‌هاي هر خودرو محسوب مي‌شوند و متاسفانه، خودروسازهاي ايراني تقريباً در تمام مدل‌هاي خود، در چرخ‌هاي عقب از ترمزهاي كاسه‌اي استفاده مي‌كنند. شما تقريباً از همه مالكان ريو كه بپرسيد، از ترمزهاي خودرو رضايت ندارند. نبود سيستم ABS هم به نوبه خود اين مشكل را دو چندان كرده است.
 شايد دليل استفاده از رينگ كوچك ۱۳ اينچي از سوي سايپا براي اين خودرو، پوشاندن ضعف ترمز آن باشد، زيرا هر چقدر قطر رينگ بزرگ‌تر باشد، فاصله مركز چرخ تا زمين افزايش مي‌يابد و در نتيجه، گشتاور مخالفي كه از طرف زمين به چرخ (يا بهتر بخواهيم بگوييم به ترمز) وارد مي‌شود افزايش پيدا خواهد كرد.
 از سوي ديگر به دليل بالا رفتن جرم رينگ، ممان اينرسي (گشتاور لختي) چرخ هم افزايش پيدا مي‌كند؛ از اين رو، اگر سيستم ترمز خودرو ضعيف طراحي شده باشد، مي‌توان با كوچك كردن رينگ، تا حدودي اين مشكل را حل كرد. البته برخي راننده‌ها و مالكان اين خودرو گفته‌اند كه با تعويض تايرها، مشكل ترمزشان هم تا حدودي حل شده است.


7- لوازم يدكي ريو 


باتوجه به از رده خارج شدن اين خودرو بيشتر تجهيزات و لوازم ريو ديگر در بين مغازه هاي لوازم يدكي موجود نمي باشند يا اگر بعضا قطعه اي پيدا شود بسيار بي كيفيت بوده. اما ذكر اين نكته هم ضروري است كه فروشگاهايي هستند كه محصولات و لوازم يدكي ريو را با تضمين كيفيت و قيمتي باورنكردني عرضه مي كنند كه مي توان به فروشگاه لوازم يدكي دولوكس كار اشاره كرد


سخن پاياني

كيا ريو سدان به عنوان يك خودروي خانوادگي كوچك، بدون شك همه نيازهاي شما را برطرف خواهد كرد و اگر نظر ما را بخواهيد بپرسيد، مزاياي آن بيشتر از معايبش هستند و به عنوان خودرويي كم استهلاك و با دوام، اگر خيلي آن را تحت فشار قرار ندهيد، ساليان سال همه نيازهاي شما به داشتن يك خودروي كوچك و دم دست را فراهم خواهد كرد.
ما در اين مطلب سعي كرديم به صورت كاملاً سخت گيرانه، همه ايرادهاي اين خودرو را به اطلاع شما برسانيم، حال بدون شك مي‌توانيد با آگاهي بيشتري در مورد خريدن يا نخريدن كيا ريو تصميم گيري كنيد. خلاصه بخواهيم بگوييم، اگر در بازار دست دوم‌ها به دنبال يك مدل كوچك، جمع و جور، كم مصرف، با دوام و پرشتاب هستيد، ريو مي‌تواند خودرويي بسيار مناسب براي شما باشد، از سويي ديگر، اگر هر يك از ايرادهاي مطرح شده در اين مقاله جزو خطوط قرمز شما براي نخريدن يك خودرو هستند، بهتر است دور ريو را خط بكشيد. همچنين، اگر قدتان بالاي ۱۸۵ مي‌باشد، پيشنهاد ما اين است كه بي خيال خريد اين خودرو بشويد!
نظر شما در مورد ريو به طور كلي و همچنين موارد مطرح شده دراين مطلب چيست؟ آيا از نظر شما، در بازار فعلي دست دوم‌ها، كيا ريو ارزش خريد دارد؟ لطفاً اگر تجربه‌اي در مورد اين خودرو داريد و احساس مي‌كنيد ممكن است به درد ديگران بخورد، حتماً آن‌ها را با ما و ديگر مخاطبان زوم فور كار مطرح نماييد.

 

منبع : چرا ريو نخريم ؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.